نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید  ( 985 )                                                                                

ســوره 16 : نحـــل ( مـکّــی ـ 128 آیه دارد ـ جزء  چهــاردهم ـ صفحه 267 )


(  قسمــت ســــی و سوم )


مَـرهَـمِ سوختـگان



 

 ( جزء چهارد هــم صفحــه 281آیه 125 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم 

ادْعُ إِلِى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ

إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِیلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ


   تفسیـــر لفظـــی:

 

با حکمت و اندرز نیکو به راه پروردگارت دعوت کن و با آنان به [شیوه‏اى] که نیکوتر است

مجادله نماى ، در حقیقت پروردگار تو به [حال] کسى که از راه او منحرف شده داناتر

و او به [حال] راه‏یافتگان [نیز] داناتر است


 

روز قــــــــدس گــــرامـی بـاد

 

  تفسیـــر ادبی و عرفانی :

 

دعوت به راه خــــــدا دیگر است و دعوت به خودِخـــــــــدا دیگـر !

آن را واسطــــــه در میان است ، و این را حــــــقّ ترجمـان است ،

آن چه باواسطه گفت ؛ نتیجه ی آن طاعت است و ترک مخالفت !

و آن چه بی واسطه گفت ؛ ثمره ی آن تفرید است ، و ترک تدبیر !

تفــریــــد ؛ یگانه کردن همت است ، هَمِّ در ذکــر ، هَمِّ در نظـــر ،

همّت در ذکــــــر آن است که ؛ در یـــــاد وی جـــز وی نخواهی ،

و در ذکـــــــــر او جــــــــز از او در بیــــــــــم نبــــــــــــــــاشی !

و همت در نظــــــر آن است که ؛ به هرکــــه نگری او را بینی !

و به هیـــــــچ کس جـــــــز او ســــــر فـــــــرو نیـــــــــــــاری !

و سِـرّ این سخـــن آن است که ؛

آن جا که واسطه ی سبیل در میان آورد ؛

از نــــــام هــــــای خـــــــــود (ربّ) گفت ،

زیرا که نصیب همــه ی مــــردم در آن است ،

و این است معنــــــای حقیقـــیِ تربیت !

و آن جـــــا که بی واسطــــــه بود ؛ (الله) گفت ؛

که از نصیب خلق تهی و به جلال حقّ مستغنی است .


ای جوانمــــــــــــرد ؛

اگر نه برای اُنس جـــان عاشقــــان بودی ،

این جلــــوه گــــریِ نــــــام خـــدا (با استغناء جلال و عزت خود) ،

بر جــــان و دل عاشقـــــان چـــــــــرا بودی ؟

و اگر نه برای مرهم درد سوختگان و رحمت بر بیچارگان بودی ؛

دعــــــوت به راه حــــــق چـــــــــرا کــــــردی ؟

آری ؛ می خوانَـــــــد و دعــــــوت می کنـــــــد ؛

تا خود ، منـــــادیِ حــــــق را به جان و دل بپذیرد و پاسخ گوید .

 

ما را نه بِران چو سائلان از درِ خویش


بنگر ملــــکا که عاشقـــم یا درویش !

 

 

 

همه مشکلات مــــــا


ناشی از غیبت طولانی مولایمان


محبــوب دل هـا و منجی انســـان هـا


حضرت حجـة ابن الحســــن المهــــدی(عـــج) است



یا وَجِیهَاً عِـندَاللهِ اِشفَــع لَنا عِـنـــدَالله

 

 

برای سلامتی و خشنودی امـــام و مقتــــدا و مولایمان


 قائـم آل محمّـــــد (ص)

 

و برای تعجیل در فـــرج مبــــارکشان

  

دو رکعت نماز مخصوص و یکصد صلوات

 


 



موضوع :